Studio shot of a full set of front brake discs and pads on a white background.View Full Category:
Kodėl verta pakeisti stabdžių kaladėles pačiam
Stabdžių sistema – tai vienas svarbiausių automobilio komponentų, nuo kurio tiesiogiai priklauso jūsų ir kitų eismo dalyvių saugumas. Citroen automobiliai garsėja patikimumu, tačiau stabdžių kaladėlės, kaip ir bet kuriame automobilyje, yra nusidėvimos dalys, kurias reikia keisti reguliariai. Daugelis vairuotojų renkasi autoservisą šiam darbui atlikti, bet iš tiesų tai nėra tokia sudėtinga procedūra, kokia gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.
Pakeitus kaladėles savarankiškai, sutaupysite nemažai pinigų – paprastai autoservisai už šią paslaugą ima nuo 30 iki 60 eurų už vieną ašį, o tai beveik dvigubai padidina kaladėlių keitimo kainą. Be to, išmokę atlikti šį darbą patys, geriau suprasite savo automobilio stabdžių sistemos veikimą ir galėsite greičiau reaguoti į bet kokius pakitimus ar problemas. Tai taip pat puiki proga geriau pažinti savo automobilį ir įgyti naudingų įgūdžių.
Žinoma, jei jaučiate netikrumą ar neturite reikiamų sąlygų, visada geriau kreiptis į specialistus. Tačiau turint elementarius mechaninius įgūdžius ir laikantis saugos taisyklių, stabdžių kaladėlių keitimas yra visiškai įmanomas namų sąlygomis.
Kada reikia keisti stabdžių kaladėles Citroen automobiliuose
Stabdžių kaladėlių nusidėvėjimas priklauso nuo daugelio veiksnių: vairavimo stiliaus, važiavimo sąlygų, kaladėlių kokybės ir net oro sąlygų. Agresyvus vairavimas mieste su dažnu stabdymu kaladėles nudėvi kur kas greičiau nei ramus važiavimas užmiestyje.
Yra keletas aiškių ženklų, kad laikas keisti kaladėles. Pirmas ir akivaizdžiausias – metalinis girgždėjimas stabdant. Tai reiškia, kad kaladėlės jau nusidėvėjusios iki metalo ir dabar metalas trina į stabdžių diską, kas gali rimtai jį sugadinti. Jei girdite tokį garsą, kaladėles reikia keisti nedelsiant.
Kitas požymis – stabdymo efektyvumo sumažėjimas. Jei pastebite, kad automobilis stabdo prasčiau nei įprastai, kad reikia stipriau spausti pedalą arba stabdymo atstumas pailgėjo, tai gali būti kaladėlių nusidėvėjimo ženklas. Taip pat atkreipkite dėmesį į vibraciją stabdant – tai gali reikšti netolygų kaladėlių nusidėvėjimą arba deformuotus diskus.
Daugelis šiuolaikinių Citroen modelių turi specialius jutiklius, kurie įspėja apie kaladėlių nusidėvėjimą. Jei prietaisų skydelyje užsidegė atitinkamas indikatorius, tai tiesioginis signalas, kad reikia tikrinti stabdžių būklę. Tačiau net jei tokio įspėjimo nėra, rekomenduojama vizualiai tikrinti kaladėles kas 10-15 tūkstančių kilometrų. Kaladėlių storis neturėtų būti mažesnis nei 3-4 milimetrai – jei matote, kad trinties medžiaga plonesnė, laikas keisti.
Reikalingi įrankiai ir priemonės darbui
Prieš pradedant darbą, būtina pasirūpinti, kad turėtumėte visus reikalingus įrankius. Nieko nėra blogiau nei pradėti darbą ir vidury proceso suvokti, kad trūksta kokio nors būtino įrankio.
Pirmiausia jums reikės patikimo domkrato ir atramos stovų (vadinamų „kozlų”). Niekada, pakartoju, niekada nedirbkite po automobiliu, kuris laikosi tik ant domkrato! Tai gyvybiškai svarbi saugos taisyklė. Domkratas skirtas automobiliui pakelti, o atramos stovai – jam išlaikyti darbo metu. Jei neturite atramos stovų, geriau nusipirkite – jie kainuoja apie 20-30 eurų ir gali išgelbėti jūsų gyvybę.
Iš įrankių jums prireiks: veržliarakčių arba galvučių komplekto (dažniausiai 13-17 mm dydžio, priklausomai nuo Citroen modelio), trikojo arba ratų rakto, plokščio ir kryžminio atsuktuvo, replių, specialaus įrankio stabdžių cilindro stūmokliui įstumti atgal (galima naudoti ir senas kaladėles su C-formos spaustuvais, bet specialus įrankis kainuoja apie 10-15 eurų ir labai palengvina darbą).
Taip pat pravers varinė šepetėlis ar metalinė šepetys stabdžių mechanizmui nuvalyti, WD-40 arba kitas rūdžių tirpiklis užsirūdijavusiems varžtams, aukštos temperatūros tepalas stabdžių kaladėlių nugarėlėms (svarbu – naudokite tik specialų stabdžių tepalą, ne paprastą!), švarūs skudurai.
Dėl saugos priemonių – būtinai turėkite apsaugines pirštines, nes stabdžių dulkės gali būti kenksmingos, o pats mechanizmas dažnai būna purvinas ir rūdijęs. Apsauginiai akiniai taip pat nebus per daug, ypač jei teks purkšti rūdžių tirpiklį. Ir žinoma, darbui pasirinkite lygią, kieto paviršiaus aikštelę – jokiu būdu ne žolę ar žvyrą.
Pasiruošimas darbui ir saugos užtikrinimas
Prieš pradedant bet kokius darbus su automobiliu, svarbu tinkamai pasiruošti. Tai ne tik palengvins procesą, bet ir užtikrins jūsų saugumą.
Pirmiausia, pasirinkite tinkamą vietą. Idealiai – tai turėtų būti lygus betoninis ar asfaltuotas paviršius garaže arba po stogu. Jei dirbate lauke, įsitikinkite, kad oras sausas ir nėra vėjo, kuris galėtų kelti dulkes. Paviršius turi būti tvirtas – domkratas ir atramos stovai turi stovėti stabiliai.
Automobilis turi būti ant stovėjimo stabdžio (rankinio stabdžio), o mechaninės pavarų dėžės atveju – įjungta pavara (pirmoji arba atbulinė). Jei keičiate priekines kaladėles, užpakaliniai ratai turi būti užblokuoti ratų stabdikliais arba bent jau didelėmis medinėmis klintimis. Saugumas visada pirmoje vietoje.
Prieš keliant automobilį, šiek tiek atlaisvinkite ratų varžtus, kol automobilis dar stovi ant žemės. Bandyti atlaisvinti varžtus, kai ratas pakabintas ore, yra ir sunku, ir pavojinga. Tiesiog atsukite juos apie pusę apsisukimo – to pakaks.
Kai keliate automobilį domkratu, vadovaukitės gamintojo instrukcijomis dėl kėlimo taškų. Citroen automobiliuose paprastai yra specialūs sustiprinimo taškai šonuose, pažymėti įpjovomis ar rodyklėmis. Niekada nekelkite automobilio už atsitiktinių taškų – galite sugadinti kėbulą arba automobilis gali nuslydti.
Pakėlę automobilį domkratu, nedelsiant pastatykite atramos stovus. Pastatykite juos po patikimais konstrukcijos elementais ir atsargiai nuleiskite automobilį ant jų. Domkratą palikite vietoje kaip papildomą apsaugą, bet niekada nepasitikėkite tik juo vienu.
Senų kaladėlių išmontavimas žingsnis po žingsnio
Dabar prasideda pats darbas. Visiškai nuimkite ratą ir padėkite jį po automobiliu – tai papildoma saugumo priemonė, jei kas nors nepavyktų su atramomis.
Pažvelgę į stabdžių mechanizmą, pamatysite stabdžių suportą (tai dalis, kurioje yra kaladėlės), stabdžių diską ir visą mechanizmą. Prieš liesdami bet ką, gerai apžiūrėkite viską. Jei matote alyvos pėdsakų ar stabdžių skysčio nutekėjimą, tai rimta problema, kurią reikia spręsti prieš keičiant kaladėles.
Citroen automobiliuose suportai paprastai tvirtinami dviem varžtais. Priklausomai nuo modelio, gali tekti nuimti visą suportą arba tik viršutinę jo dalį. Dažniausiai pakanka atlaisvinti apatinį varžtą ir atversti suportą į viršų kaip ant vyrių. Šie varžtai gali būti gana tvirtai priveržti, todėl gali prireikti WD-40 ir šiek tiek kantrybės.
Kai suportas atlaisvintas, atsargiai jį atverkite arba nuimkite. Būkite atsargūs su stabdžių žarna – netemkite ir nelenkite jos per daug. Jei nuėmėte suportą visiškai, pakabinkite jį ant spyruoklės ar kito elemento viela ar dirželiu, kad jis nekabotų ant žarnos.
Dabar pamatysite kaladėles. Jos paprastai tiesiog įdėtos į suportą ir gali būti laikomos metalinių plokštelių ar spyruoklių. Kai kuriuose Citroen modeliuose gali būti specialūs fiksatoriai – įsidėmėkite, kaip jie sumontuoti, nes turėsite juos grąžinti į tą pačią padėtį. Nufotografuokite telefonu prieš išmontuodami – tai labai padės surinkimo metu.
Išimkite senas kaladėles. Jos gali būti įstrigusios dėl rūdžių ar purvo, todėl gali tekti jas šiek tiek pajudinti plokščiu atsuktuvu. Kai jas išimsite, atidžiai apžiūrėkite. Ar jos nusidėvėjo tolygiai? Jei viena pusė nusidėvėjusi labiau nei kita, tai gali reikšti problemų su suportu ar jo slankikliais.
Sistemos valymas ir naujų kaladėlių montavimas
Prieš montuojant naujas kaladėles, labai svarbu gerai išvalyti visą mechanizmą. Tai žingsnis, kurį daugelis praleidžia, bet jis iš tiesų labai svarbus ilgaamžiškumui ir tinkamam veikimui.
Naudodami metalinę šepetį ir WD-40, kruopščiai nuvalykite visas suparto dalis, ypač tas vietas, kur kaladėlės slysta. Pašalinkite visas rūdis, purvą ir seną tepalą. Atkreipkite dėmesį į slankiklius – tai metaliniai strypeliai ar plokštelės, kuriomis kaladėlės slysta. Jie turi būti švarūs ir laisvi. Jei jie užsikirtę ar smarkiai surūdiję, kaladėlės negalės laisvai judėti, o tai reiškia netolygų nusidėvėjimą ir prastą stabdymo efektyvumą.
Kai viskas švaru, atėjo laikas paruošti naujas kaladėles. Ant kaladėlių nugarėlių (metalinės dalies, kuri liečiasi su suporto stūmokliu) užtepkite ploną sluoksnį aukštos temperatūros tepalo. Tai sumažins vibraciją ir triukšmą. Bet būkite atsargūs – tepalas neturi patekti ant trinties paviršiaus! Jei atsitiktinai užtepėte ne ten, kruopščiai nuvalykite stabdžių valiklio purškalu.
Dabar reikia įstumti suparto stūmoklį atgal. Kai kaladėlės nusidėvi, stūmoklis išsikemša į priekį, todėl naujos, storesnės kaladėlės netelps, jei jo neįstumsite atgal. Čia ir pravers tas specialus įrankis arba C-formos spaustuvas su senomis kaladėlėmis. Lėtai ir tolygiai stumkite stūmoklį atgal į cilindrą.
Svarbus momentas: kai stumiate stūmoklį atgal, stabdžių skystis iš suporto grįžta į bačiuką. Jei bačiukas pilnas iki kraštų, skystis gali išsilti. Todėl prieš pradedant darbą, atidarykite bačiuko dangtelį ir, jei reikia, šiek tiek nusiurbkite skysčio švirkštu ar specialiu siurbliu. Tik nepamirškite vėliau patikrinti lygio ir, jei reikia, papildyti.
Kai stūmoklis įstumtas, įdėkite naujas kaladėles tiksliai ten, kur buvo senos. Įsitikinkite, kad jos sėdi tvirtai ir teisingai. Jei yra fiksatoriai ar spyruoklės, sumontuokite juos tiksliai taip, kaip buvo. Čia ir pravers tos nuotraukos, kurias darėte prieš išmontuodami.
Grąžinkite suportą į vietą. Jei jį visiškai nuėmėte, atsargiai užkabinkite atgal, saugodami stabdžių žarną. Priveržkite varžtus. Čia svarbu jų neperpriveržti – naudokite dinamometrinį raktą, jei turite (paprastai 25-35 Nm, bet tiksliai žiūrėkite savo modelio specifikacijose). Jei neturite dinamometrinio rakto, priveržkite tvirtai, bet be pernelyg didelio spaudimo.
Baigiamieji darbai ir sistemos patikrinimas
Kai kaladėlės sumontuotos, darbas dar nesibaigė. Dabar reikia viską patikrinti ir įsitikinti, kad viskas veikia teisingai.
Prieš užsidedant ratą, dar kartą apžiūrėkite viską. Ar visi varžtai priveržti? Ar kaladėlės teisingai įdėtos? Ar nepamirštote kokių nors dalių? Pasukiokite stabdžių diską ranka – jis turėtų suktis laisvai, nors gali šiek tiek trinktis į naujas kaladėles (tai normalu).
Užsidėkite ratą ir priveržkite varžtus kryžiumi (ne ratu!), kol automobilis dar ant atramos stovų. Tada atsargiai pakelkite automobilį domkratu, išimkite atramos stovus ir nuleiskite ant žemės. Dabar galutinai priveržkite ratų varžtus kryžiumi, naudodami visą savo svorį. Ratų varžtai turi būti labai tvirtai priveržti (paprastai 90-120 Nm, priklausomai nuo modelio).
Prieš važiuojant, keliskart paspauskite stabdžių pedalą, kol automobilis dar stovi. Pirmą kartą paspaudus pedalas nueis žemai – tai normalu, nes stūmoklius reikia vėl išstumti prie naujų kaladėlių. Po kelių paspaudimų pedalas turėtų tapti tvirtas ir normalaus aukščio. Jei pedalas lieka minkštas arba eina iki grindų, kažkas ne taip – netikrinkite važiuodami!
Patikrinkite stabdžių skysčio lygį bačiuke. Jis turėtų būti tarp MIN ir MAX žymų. Jei per žemas, papildykite tinkamo tipo skysčiu (paprastai DOT 4, bet tiksliai žiūrėkite ant bačiuko dangtelio ar automobilio instrukcijoje).
Dabar atėjo laikas bandomajam važiavimui. Pradėkite lėtai, tuščioje vietoje ar ramioje gatvėje. Pirmiausia išbandykite stabdžius mažu greičiu – ar automobilis stabdo tolygiai? Ar nėra keistų garsų? Ar automobilis nestumia į šoną stabdant?
Labai svarbu: naujos kaladėlės turi būti įpratintos! Pirmąjį 200-300 kilometrų venkite staigaus stabdymo ir intensyvaus stabdžių naudojimo. Tai leidžia kaladėlių trinties medžiagai ir diskui tinkamai pritilti vienam prie kito. Pirmuoju metu stabdykite švelniai ir palaipsniui – tai užtikrins ilgesnį kaladėlių tarnavimo laiką ir geresnį stabdymo efektyvumą ateityje.
Dažniausios klaidos ir kaip jų išvengti
Net ir atidžiai sekant instrukcijas, galima padaryti klaidų. Štai keletas dažniausių problemų, su kuriomis susiduria žmonės keisdami stabdžių kaladėles savarankiškai.
Viena didžiausių klaidų – dirbti be atramos stovų. Tai gyvybiškai pavojinga. Domkratas gali nuslydti, automobilis gali nukristi – ir pasekmės būtų katastrofiškos. Visada, be išimčių, naudokite atramos stovus.
Kita dažna klaida – užmiršti patikrinti stabdžių diskų būklę. Jei diskai per daug nusidėvėję, įskilę ar deformuoti, naujos kaladėlės nepadės. Diskų minimalus storis paprastai nurodytas ant paties disko. Jei matote giliausias griovelių, įskilimus ar diskas turi „lūpą” krašte, jį reikia keisti arba tekinimo.
Daugelis žmonių pamiršta arba nenori valyti suparto mechanizmo. Tai atrodo kaip smulkmena, bet iš tiesų labai svarbu. Purvinas, surūdijęs mechanizmas reiškia, kad kaladėlės negalės laisvai judėti, o tai sukelia netolygų nusidėvėjimą ir prastą stabdymą.
Netinkamo tepalo naudojimas – dar viena problema. Niekada nenaudokite paprasto tepalo stabdžių sistemoje! Reikia specialaus aukštos temperatūros tepalo, kuris neištirps nuo karščio. Ir dar kartą – tepalas tik ant kaladėlių nugarėlių, niekada ant trinties paviršiaus!
Kai kurie žmonės bando sutaupyti ir pakeičia kaladėles tik vienoje pusėje (pvz., tik kairėje). Tai bloga idėja. Kaladėles visada reikia keisti poromis – abi priekines arba abi užpakalines. Priešingu atveju automobilis gali stumti į šoną stabdant, nes viena pusė stabdys stipriau nei kita.
Neperpriveržkite varžtų. Taip, jie turi būti tvirtai priveržti, bet pernelyg didelis sukimo momentas gali sugadinti sriegius ar net sulūžti varžtus. Jei turite dinamometrinį raktą – naudokite jį. Jei ne – tvirtai, bet protingai.
Ir galiausiai – nepraleiskite įpratinimo periodo. Naujoms kaladėlėms reikia laiko pritilti prie diskų. Intensyvus naudojimas iš karto po montavimo gali sukurti nelygų paviršių, sumažinti efektyvumą ir sutrumpinti tarnavimo laiką.
Kai reikia profesionalios pagalbos ir kaip prižiūrėti stabdžių sistemą
Nors stabdžių kaladėlių keitimas yra gana paprastas darbas, yra situacijų, kai geriau kreiptis į profesionalus. Jei pastebėjote stabdžių skysčio nutekėjimą, tai rimta problema, kuri reikalauja specialisto dėmesio. Nutekėjimas gali būti iš suporto, stabdžių žarnų ar vamzdelių, ir tai ne tik sumažina stabdymo efektyvumą, bet ir gali būti pavojinga.
Jei stabdžių pedalas minkštas arba „spongiškas” net po to, kai keliskart jį paspaudėte, sistemoje gali būti oro. Oro pašalinimas iš stabdžių sistemos (vadinamasis „kraujaplūdis”) yra šiek tiek sudėtingesnis procesas, kuriam reikia dviejų žmonių ir specialios įrangos. Jei neturite patirties, geriau tai patikėti profesionalams.
Deformuoti ar per daug nusidėvėję stabdžių diskai taip pat reikalauja specialisto dėmesio. Nors kai kurie diskai gali būti tekinami (nufrezuojami), tam reikia specialios įrangos. O naujų diskų montavimas, nors ir nesudėtingas, gali būti sudėtingesnis nei kaladėlių keitimas, ypač užpakalinėje ašyje, kur dažnai yra ir stovėjimo stabdžio mechanizmas.
Jei jūsų Citroen dalys turi elektroninę stabdžių sistemą (ESP, ABS) ir matote įspėjamuosius signalus prietaisų skydelyje, tai jau elektronikos sritis, kuri reikalauja diagnostinės įrangos ir specialių žinių. Nors kaladėlių keitimas paprastai neturėtų paveikti šių sistemų, bet jei kažkas ne taip, geriau kreiptis į servisą.
Dėl stabdžių sistemos priežiūros – tai ne tik kaladėlių keitimas. Stabdžių skystį rekomenduojama keisti kas 2-3 metus, nes jis higroskopiškas (sugeria drėgmę iš oro), o drėgmė sistemoje mažina stabdymo efektyvumą ir gali sukelti koroziją. Tai darbas, kurį taip pat galima atlikti savarankiškai, bet reikia šiek tiek daugiau įrangos ir patirties.
Reguliariai tikrinkite stabdžių diskų būklę. Kai keičiate kaladėles, tai puiki proga atidžiai apžiūrėti diskus. Ieškokite įskilimų, gilių griovelių ar netolygaus nusidėvėjimo. Diskai turėtų būti lygūs ir blizgūs ten, kur kaladėlės trinasi.
Atkreipkite dėmesį į stabdžių žarnas ir vamzdelius. Guminės žarnos laikui bėgant gali įtrūkinėti ar susilpnėti. Jei matote įtrūkimų, patinimų ar alyvos pėdsakų, žarnas reikia keisti. Metaliniai vamzdeliai taip pat gali rūdyti, ypač vietose, kur jie tvirtinami prie kėbulo.
Vairuokite protingai – tai geriausias būdas prailginti stabdžių sistemos tarnavimo laiką. Venkite staigaus stabdymo, kai tik įmanoma. Numatykite eismo situacijas ir stabdykite palaipsniui. Tai ne tik tausoja stabdžius, bet ir padaro jūsų vairavimą saugesniu bei ekonomiškesniu.
Paskutinis žvilgsnis į stabdžių sistemą ir jūsų saugumą
Stabdžių sistema – tai ne vieta eksperimentams ar kompromisams. Jei bet kuriuo momentu jaučiate netikrumą ar kažkas atrodo ne taip, geriau sustokite ir pasikonsultuokite su profesionalu. Jūsų ir kitų eismo dalyvių saugumas yra nepalyginamai svarbesnis nei sutaupyti keliasdešimt eurų.
Tačiau jei laikomasi visų saugos taisyklių, turima reikiami įrankiai ir šiek tiek kantrybės, stabdžių kaladėlių keitimas yra visiškai įmanomas darbas namų sąlygomis. Tai ne tik sutaupo pinigų, bet ir suteikia pasitikėjimo savimi bei geresnį savo automobilio supratimą. Žinoti, kaip veikia jūsų automobilio stabdžių sistema ir mokėti ją prižiūrėti – tai vertingi įgūdžiai kiekvienam vairuotojui.
Nepamirškite, kad kaladėlės – tai tik viena stabdžių sistemos dalis. Visa sistema veikia kaip visuma: kaladėlės, diskai, suportai, stabdžių skystis, žarnos, vamzdeliai ir net stabdžių pedalas. Reguliari priežiūra ir dėmesys detalėms užtikrins, kad jūsų Citroen stabdys efektyviai ir patikimai daugelį metų.
Ir štai dar vienas patarimas kelionei: kai tik pakeičiate kaladėles, užsirašykite datą ir kilometražą. Tai padės sekti, kaip greitai jos nusidėvi, ir planuoti kitą keitimą. Taip pat tai naudinga informacija, jei kada nors parduosite automobilį – būsimam pirkėjui bus malonu žinoti, kad stabdžiai buvo tinkamai prižiūrimi.
Saugių kelionių ir visada veikiančių stabdžių!